Όταν η κοινωνία ψηφίζει με το πορτοφόλι, τότε οι μεγάλες εταιρείες επαναπροσδιορίζουν τις επιλογές τους.
Από το «Μαμά, Μπαμπάς και Παιδιά»
Η «υπερηφάνεια» έχει να αντιμετωπίσει μια απώλεια φέτος. Καθώς μεγάλες εταιρείες αναθεωρούν τις προηγούμενες πολιτικές τους, το εταιρικό τρένο στο οποίο είχαν βασιστεί ως τώρα οι LGBT ακτιβιστές για χρηματοδότηση του ακτιβισμού τους άρχισε να επιβραδύνεται.
Σύμφωνα με το πρακτορείο NPR, τόσο η Anheuser-Busch – διάσημη για μάρκες μπύρας όπως η Beck’s και η Budweiser – όσο και ο γίγαντας των τηλεπικοινωνιών Comcast έχουν αποσυρθεί από τη χρηματοδότηση του San Francisco Pride την 29η Ιουνίου 2025. Η Anheuser-Busch διέκοψε επίσης τη χορηγία της στο St. Louis Pride.
Δεν είναι οι μόνοι. Η Diageo, η εταιρεία ποτών που διαχειρίζεται τα Johnny Walker, Smirnoff και Guinness έχει αποσύρει την υποστήριξή της στο San Francisco Pride, όπως και η Jackson Family Wines (η οποία διακινεί τα κρασιά La Crema). Η Meta, ο τεχνολογικός γίγαντας που περιλαμβάνει τόσο το Facebook όσο και το Instagram, φέρεται να έχει επίσης αποσύρει την χρηματοδότηση από το San Francisco Pride.
Ας σημειωθεί ότι ένας μεγάλος αριθμός από αυτές τις εταιρείες προσπαθούν τώρα να αποστασιοποιηθούν από την «ιδεολογία του φύλου», ενώ επί χρόνια ήταν τυλιγμένες στη σημαία του ουράνιου τόξου. Ο Mark Zuckerberg της Meta ανακοίνωσε στις αρχές του έτους ότι επανεισάγει την ελευθερία του λόγου στις κοινωνικές πλατφόρμες της Meta και η νέα πολιτική ξεκίνησε με την άρση πολλών περιορισμών γύρω από τις συζητήσεις LGBT (η εταιρία αφαίρεσε ήδη τα ταμπόν από τις ανδρικές τουαλέτες στα κεντρικά γραφεία του Facebook).
Η Anheuser-Busch, προσπαθεί εναγωνίως να ανακτήσει την πελατειακή της βάση, αφού έκανε το σχεδόν μοιραίο λάθος να επιλέξει τον Dylan Mulvaney, έναν τρανς ομοφυλόφιλο άνδρα, ως έναν από τους πρεσβευτές του brand τους, βάζοντας το πρόσωπό του σε ένα κουτάκι μπύρας. Όταν ο Mulvaney δημοσίευσε φωτογραφίες του, ντυμένου γυναίκα, δίπλα σε πέντε κουτάκια Bud Light, οι εξοργισμένοι πελάτες της μπύρας ξεκίνησαν το πιο επιτυχημένο μποϊκοτάζ των τελευταίων ετών – το οποίο οδήγησε την εταιρία σε απώλεια 1,4 δις δολαρίων.
Για να αντιμετωπίσει τις απώλειες και να σταματήσει την οικονομική της αιμορραγία, η Anheuser-Busch αποφάσισε μια σκληρή αλλαγή πορείας και κυκλοφόρησε νέα διαφήμιση με ένα εμβληματικό άλογο Clydesdale να καλπάζει μέσα από τραχιά τοπία και άνδρες που σηκώνουν και πίνουν μερικές μπύρες, ενώ προσέλαβαν έναν κλασικό κωμικό ως νέο πρεσβευτή της επωνυμίας. Προφανώς, τα στελέχη της εταιρείας μπύρας αποφάσισαν ότι μετά την καταστροφική επίδραση του Dylan Mulvaney, η χορηγία μιας παρέλασης που εμφανίζει γυμνούς ενήλικες να περιφέρονται γύρω από παιδιά μπορεί να μην είναι καλή ιδέα.
Όπως σημειώνει το NPR, αυτές οι εταιρικές κινήσεις βλάπτουν ήδη τις ΛΟΑΤ δράσεις. Δημιουργούν σημαντικές ελλείψεις χρηματοδότησης και το εκτιμώμενο έλλειμα ανέρχεται σε 300.000 δολάρια για την εκδήλωση San Francisco Pride του 2025. «Αυτή η απόφαση υποδηλώνει την ευρύτερη αλλαγή άποψης μεταξύ κάποιων εταιρειών που επαναξιολογούν την υποστήριξή τους στους εορτασμούς LGBTQ Pride, αν και οι συγκεκριμένοι λόγοι για την απόφαση κάθε εταιρίας ποικίλλουν και δεν διευκρινίζονται πλήρως μέσα στα διαθέσιμα στοιχεία», αναφέρει το NPR.
Οι LGBT ακτιβιστές προσπάθησαν με τη σειρά τους να οργανώσουν ένα αντι-μποϊκοτάζ, και να κάνουν τη δυσαρέσκειά τους έντονα γνωστή μέσω των δυνατών τους συμμάχων στα μέσα ενημέρωσης. Αρκετές επιχειρήσεις του St. Louis ανακοίνωσαν ότι θα μποϊκοτάρουν την Anheuser-Busch ως αντίποινα για τον τερματισμό της 30χρονης χορηγίας του PrideFest από την εταιρεία μπύρας.
Ο Marty Zuniga, πρόεδρος του Pride St. Louis, δήλωσε στο NPR: «Το γεγονός ότι η Anheuser-Busch διέκοψε την υποστήριξή της 30 χρόνια μετά, την περίοδο ακριβώς που τους χρειαζόμαστε περισσότερο, είναι το πιο δυσβάσταχτο από όλα. Αυτό είναι που ενοχλεί περισσότερο. Είμαστε η τοπική σας κοινότητα. Αυτή είναι μια δική μας μπύρα. Αυτό είναι ένα τοπικό ποτό. Εμείς είμαστε το τοπικό σας Pride»
Αυτό που είναι σημαντικό στην απόσυρση των χορηγιών από τις μεγάλες εταιρίες, είναι ότι περίμεναν σαφώς αυτήν την αντίδραση. Οι επικεφαλής τους γνωρίζουν πώς λειτουργεί η μαφία του ουράνιου τόξου («Τί ωραία που είναι η μικρή επιχείρηση που έχεις εκεί πέρα, θα ήταν κρίμα αν συνέβαινε «κάτι»). Παρόλα αυτά, έχουν σταθμίσει ξεκάθαρα τα κόστη και αποφάσισαν ότι προτιμούν να πληρώσουν το τίμημα της απόσυρσης της χρηματοδότησης, παρά το ενδεχόμενο τίμημα ενός νέου μποϊκοτάζ.
Αυτή είναι μια καλή αρχή – και μια καλή ένδειξη ότι όταν ο κόσμος ψηφίζει με το πορτοφόλι του, μπορεί να κάνει τις μεγάλες εταιρείες να επανεξετάσουν τις προτεραιότητές τους.
Πηγές:
2. https://www.cnbc.com/2023/06/22/the-business-of-boycotts-what-can-corporate-america-do.html